גזים לתינוקות- שוברים את המיתוסים

אחת התופעות הידועות לשמצה, והפחות מוסברות בקרב תינוקות רכים היא תופעת הגזים אצל תינוקות. תופעה זו המתרחשת מיד בשבועיים הראשונים לערך לחייו של התינוקות, נחשבת לסינדרום הכאב הראשון של התינוק ומדירה שינה מעיניהם של הורים רבים, שרוצים לעשות הכל כדי להפיג את הכאב אצל התינוק ולהחזיר לעצמם קצת שלווה ושעות שינה. היות ומדובר בתופעה שעדיין חוקרים לא ירדו לשורש התרחשותה ויש מספר השערות לגביה, במהלך השנים נקשרו אליה מיתוסים רבים שכמה מהם ננסה לסתור במאמר זה.

1. כאבי הגזים נפוצים בעיקר אצל תינוקות שניזונים מתמ"ל

לא נכון. בעבר נהגו לחשוב כי כאבי הגזים בעיקר תוקפים תינוקות שתזונתם מבוססת על תמ"ל. בטוענה, שהפורמולות הללו אינן מכילות רכיבים ביולוגיים טבעיים המשככים את כאבי הגזים כפי שיש בחלב האם. כיום, עם ההבנה שהכאבים הללו מגיעים כתוצאה מהתפתחות מערכת העיכול של התינוק ולא קשורים במישרין לסוג המזון שהוא מקבל, הוכח כי גם תינוקות יונקים שאוכלים היטב, סובלים מהכאבים הללו באותם שיעורים. כלומר, גזים לתינוק היא בעיה שהיא כללית לאוכלוסיית התינוקות הרכים.

2. שימוש בטיפות או תה מעשבים ייעודים יכול להקל על הכאבים

לא נכון. משרד הבריאות קבע לפני שנה, כי מתן תה לתינוקות עלול להיות מסוכן ואף רעיל עבורם! עוד מיתוס שנפוץ במשך השנים, והוא יותר סוג של "תרופת סבתא" נוגע לכך שכפי שאצל מבוגרים תה המבוסס על עשבי מרפא שונים יכול לסייע לכאבי בטן, כך זה יועיל גם לתינוקות. ואכן, במהלך השנים, אמהות רבות ניסו לרקוח אין ספור סוגי תה שונים שנמרחו על בטנו של התינוק או טופטפו לפי בניסיונות נואשים לעזור לכאבים. אך האמת היא, שהיות ומדובר לא בכאבי גזים כפי שאנו מכירים, אלא בכאבי התפתחות כל התרופות הללו לא עוזרות ואף עלולות לסכן את התינוק. לכן, אין להשתמש בהן וכל שנותר הוא לחבק היטב את התינוק, להשעין את בטנו בתנוחת נמר שוכב או על הכתף כך שבטנו תלחץ ובעיקר… להתאזר בהמון המון סבלנות.

3. סטרס של הורים ומגורים באזורים סואנים משפיעים לרעה על גזים אצל תינוקות

לא הוכח באופן אמפירי. פה מדובר יותר באגדות שמספרים לעצמם הורים שהחליטו לעבור לצפון ולעזוב את תל אביב או שאר אזורי הארץ הסואנים. האמת היא שסביבת מחיה רגועה או מרחבים לא הוכחו בשום מחקר כתורמים או מקלים על כאבי גזים. אך כן ניתן לומר, שההורים רגועים יותר, הם מתמודדים טוב יותר עם כאבי תינוקם ויודעים להרגיע אותו בצורה מהירה ושקטה מבלי להלחץ מהסיטואציה בעצמם. רוגע ההורים, הוא מרכיב חשוב ביכולתו של התינוק להתמודד עם כאב ועם סיטואציות לא מוכרות באופן כללי. ולכן, לא חייבים לעבור למושב או יישוב נידח בצפון כדי שלתינוק לא יהיו גזים, אך כן מומלץ לעשות הכל כדי לשמור על שפיות ורוגע, כדי שניתן יהיה לשדר זאת עד כמה שניתן גם לתינוק.

4. לפעמים כאבי גזים אצל תינוקות עלולים להיות סימפטום של בעיה אחרת

נכון חלקית. אצל מרבית התינוקות, הגזים הם רק גזים והם תולדה של התפתחות מערכת העיכול שלהם, תופעה שהיא ידועה ומוכרת. אך יחד עם זאת, מרבית הביטוי שלה מופיע בשעות הערב ולאחר הארוחות. אם התינוק שלכם אינו שקט ונראה סובל גם במהלך היום, ללא שום קשר לארוחות, יתכן ויש לו בעיה וחשוב לבדוק את הנושא מול רופא.

עוד כותרות