מהו פחם פעיל, כמה הוא מזהם וכיצד ניתן לפעול נגד זיהום זה מבחינה תעשייתית?

חומר פורוזיבי הינו חומר בעל נקבוביות שמאפשר חדירת נוזלים וחומרים אחרים  דרכו. פחם פעיל הינו סוג של חומר כזה ותכונותיו אלו הופכות אותו לחומר ספיגה מעולה. משום כך, הוא מוכנס לתוך מסננים שונים שתפקידם הוא סינון וטיהור אוויר מזוהם. שטח המגע הגדול שלו מאפשר לאוויר הספוג חומרים נדיפים ואחרים לחדור דרכו והפחם סופח את החומרים הללו אליו. תהליך זה קרוי בשפה המקצועית ספיחה פיזית והיא יעילה כל עוד הפחם אינו ספוג יתר על  המידה. היות והפחם עשוי חומרים טבעיים דוגמת קליפות אגוז קוקוס, כבול, עץ ואחרים הוא בעל כושר ספיגה רב ביחס למשקלו ולנפח שלו. מבין אלו, פחם עצים נחשב לטוב מכולם, הוא בעל שטח פנים רב ואפליקציות שונות רבות שלו משמשות לסינון וטיהור אוויר בתעשייה.

מרכיבי הפחם הפעיל

פחם פעיל מכיל חריצים רבים והחומרים שהם, למעשה, מולקולות אורגניות נספגים בתוכם. בין  החומרים  הללו ניתן למנות: ריחות, פחמימנים אליפטיים, ארומטיים, הלוגניים ואחרים. בתהליך נספגות מולקולות קטנות מאוד ובכמויות גדולות מאוד, ובין 500 – 1200 מ"ג מזהם לכל גרם פחם. תהליך  ספיחה זה מתקיים כל עוד הפחם מסוגל לספוג את החומרים. למרות יכולת  הספיגה הרבה שלו הוא מגיע למצב בו הוא נסתם. מצב זה משבש את יכולת מתקן הסינון לפעול, ובמקרים רבים, הוא מפסיק לתפקד. הפחם הרווי שבתוכו  מסוכן מאחר והוא עלול להתלקח כתוצאה מהחומרים  הדליקים שנספחו אליו. על בעיות אלו  נתן להתגבר בשתי דרכים עיקריות. האחת היא התקנת חיישנים המסוגלים לזהות גזים של CO ו CO2 והשנייה על ידי התקנת מערכות כיבוי אש בתוך המתקן.  לאחר שהמסנן נסתם  יש צורך להחליפו במסנן חדש.

חומר מסוכן לסביבה

פחם רווי כזה הינו  מסוכן לאיכות הסביבה וההוראות לגביו הן שיש להטמינו באתרים מיוחדים או למחזר אותו. מחזור אפשרי רק כאשר יש בו  חומרים הניתנים למחזור. אפשרות קיימת אחרת היא הפסקת פעילות המתקן והעברת זרם קיטור או אוויר חם דרכו. אלו יכולים לגרום למולקולות שנספחו להתנתק והן מסולקות. מתקן זה הינו יקר מאוד, ולכן, נמצא בשימוש במקומות מעטים, יחסית, בעולם. בתעשייה המודרנית עושים שימוש רב בתרכובות אורגניות נדיפות במיוחד כממסים. הם  משמשים כמרכיבים חיוניים, מרכזיים או משניים, בסינתזות כימיות. תעשיות  התרופות, הקוסמטיקה, הצבע, חומרי הניקוי למיניהם ועוד משתמשים בהם. הם משמשים גם לניקוי שומנים בתעשיית המתכת הטקסטיל ועוד. יצרנים בתעשיות אלו זקוקים למסננים באולמות הייצור שלהם. ניתן למצוא סוגי מסננים שמכילים פחם פעיל בגדלים ומפרטים שונים, סקרברים לספיגה ונטרול של גזים ועוד. מומלץ לפנות לחברה מקצועית בעלת ידע ניסיון ומוניטין בתחום. מומחיה יכולים לייעץ לכל לקוח מתלבט לגבי  המערכת המתאימה והנחוצה לו ביותר. היא גם תספק את  המערכות הללו, תתקין אותן ותספק שירות מתאים.

עוד כותרות