איך מוצאים עובדים זרים לסיעוד בצפון?

אדם קרוב אליך הגיע לשלב בו הוא נזקק לליווי יום יומי? האם אתה או מישהו הקרוב אליך עבר אירוע רפואי שבעקבותיו יש צורך בהעסקת עובד זר?

העסקת עובד זר כרוכה בבירוקרטיה לא מעטה וסבוכה, ובהוצאות רבות מלבד שכרו של העובד הזר. מרגע תהליך הוצאת הרישיון והבאת העובד הזר ארצה יש צורך בעמידה בתנאים של גופים ממשלתיים, תשלומי אגרה, אישורים ועמלות לחברות כוח אדם, הוצאות עבור ביטוחים ותנאים סוציאלים.

קיימים קריטריונים שונים להעסקת עובדים זרים לסיעוד עבור אוכלוסיות שונות. לדוגמא קשישים, נכים, אנשים המשתחררים מבי"ח וזקוקים לסיוע מיידי ועוד. לאחר קבלת היתר להעסקת עובד זר יש לפנות לאחת הלשכות הפרטיות המורשות להבאה, תיווך וטיפול בעובדים זרים לצורך השמת העובד הזר. לאחר שנמצא העובד המתאים יש לקבל עבורו אישור ספציפי ואשרת עבודה מתאימים.

בבחירת עובד זר, צריך מזל וסבלנות, כמו בשידוך. לפעמים זה מצליח במפגש הראשון ולפעמים זה לוקח יותר זמן. בכל המקרים נדרש תהליך הסתגלות של כל בני המשפחה לא רק של המטפל והמטופל.

לפניכם מס' עצות שיכולות להקל ולפשט את תהליך מציאת עובד הזר ולסייע בהצלחתו.

בחירת לשכה פרטית: השלב הראשון והחשוב ביותר אחרי שקיבלנו את ההחלטה על הצורך בהבאת עובד זר, היא מציאת לשכה פרטית מתאימה. לשכה פרטית(תאגיד) היא חברה העוסקת בהבאה, טיפול ותיווך בין עובדים זרים לסיעוד המגיעים לישראל לבין מטופלים הזקוקים לעובד זר. 

ללשכות הפרטיות מס' תפקידים- א- החשוב שבהם מיון העובדים הזרים, ובחירתם בהתאם לכישוריהם ועל סמך זה נעשית התאמה מקסימלית בינם לבין המעסיק. ב- הכנת חוזה העסקה. הן למעסיק והן לעובד הזר.

ג- הכשרה הניתנת לעובדים הזרים בתחום הסיעוד בטרם העסקתם. כל עובד בהתאם לצורכי המטופל.

ד- סיוע למעסיק בהגשת הבקשה להיתר העסקת עובד זר בתחום הסיעוד, והארכת תוקף היתרים במקרה הצורך. ה- סיוע במתן אשרות עבודה לעובדים הזרים והארכתן. ו- המידה והמעסיק או העובד מעוניינים להפסיק את ההתקשרות בניהם, על חברת הסיעוד למצוא לעובד הזר מקום עבודה אחר. 

בחירת עובד זר: כדאי להתייחס לנקודות הבאות בבואנו להכניס עובד זר הביתה.

א- חשוב שכל בני הבית ירגישו בנוח בנוכחות העובד הזר (לדוגמא אם המטופל הוא גבר אך אישתו אינה חשה בנוח שגבר זר גר איתם בבית, זו נקודה שיש לתת את הדעת עליה). ב- רצוי שלעובד הזר תהיה יכולת לתקשר עם בני הבית גם אם זו תקשורת בסיסית בהתחלה. כיום ניתן למצוא עובדים זרים שיודעים עברית, וגם אם לא ניתן למצוא עובדים זרים הדוברים את שפת המטופל. כמו כן קיימות אפליקציות לתקשורת היכולות 

לעזור ולהקל על שני הצדדים. ג- יש לקחת בחשבון את מצב המטופל והטיפול לו הוא נדרש, ולהתאים עובד זר המתאים לממדיו וצרכיו של המטופל(מטפל חזק למטופל כבד משקל).

 לסיכום: עובד זר בבית הוא בהחלט פתרון טוב ויעיל בשביל לתת להורה או מטופל סיעודי את העזרה לה הוא זקוק וגם להשאירו בסביבת מגוריו, אך הוא אינו מסיר את האחריות מהמשפחה מליווי ומעקב אחר הנעשה בבית. בחירה של לשכה פרטית שזה תפקידה עם ניסיון רב בתחום, והתאמה טובה של מטפל למטופל יכולה לחסוך הן בבירוקרטיה של התהליך והן בעוגמת הנפש בשידוך שאינו מתאים ולתת שקט נפשי.

עוד כותרות