אילו בדיקות מים יש לבצע בצפון הארץ?

בדיקות של מי שתייה, מי נופש וכמובן שפכים וקולחים צריכים להיות חלק בלתי נפרד מכל תחזוקה שוטפת של מאגרי מים באזור הצפון. איך מבצעים את הבדיקות ומה מיוחד בהן? הנה כל הפרטים

בדיקות מים מתבצעות על ידי חברות מקצועיות בכל רחבי הארץ. לכל אזור יש הנחיות שונות שניתנות על ידי משרד הבריאות בהתאם לרמת הסיכון. התפקיד של משרד הבריאות הוא לבדוק את רמת הסיכון באזור ולפי זה לקבוע הנחיות ספציפיות. כמו כן, באחריותה של החברה שמבצעת את הבדיקות לוודא שהיא עומדת בהנחיות ובתקנות. זו גם הסיבה בגללה בכל אזור בארץ מבוצעות בדיקות בצורה מעט אחרת. באזור הצפון למשל יש דגש על שילוב בין מי שתייה, מי נופש וכמובן שפכים וקולחים שמגיעים מאזורי התעשייה והפעילות.

בדיקות של מי שתייה

מי השתייה באזור הצפון מגיעים ישירות ממאגרי המים של ישראל. בדיקות של מי שתייה יכולות להתבצע בשלבים שונים של שרשרת אספקת המים, החל מהמעיינות והמאגרים עצמם ועד ברזי השתייה בבתים ובדירות. כמו כן, יש לשים לב לשיטות דיגום של מי שתייה באזור הצפון והסביבה:

א. דיגום מיקרוביאלי – זהו דיגום של מתקני הפקה ומי שתייה במערכת אספקת המים בצפון. מטרת הדיגום היא לבדוק נוכחות חיידקים ולזהות סימנים לגורמים מזיקים. הדיגום מתבצע על פי תכנית שנתית שמוגדרת על ידי אנשי המקצוע ומשרד הבריאות.

ב. דיגום כימי ורדיואקטיבי – זה דיגום רגיש יותר שמיועד גם כן מתקני הפקה ומי שתייה במערכת אספקת המים של אזור הצפון. את הבדיקה הזו מבצעים על פי תכנית שנתית ובמטרה למנוע תחלואה. הציוד והמכשירים הנדרשים לביצוע דיגום כימי ורדיואקטיבי כוללים בקבוקי דיגום על פי שיטה אנליטית, תא קירור חשמלי ומכשירי ניטור מים בתנאי שדה.

ג. דיגום בבית הצרכן – תקנות בריאות העם קובעות שכל צרכן יכול לבקש מספק המים לבצע בדיקות בביתו. הציוד והמכשירים לדיגום בבית הצרכן הם בקבוקי דיגום ייעודיים, מכשירי ניטור לאיכות המים ותא קירור.

ד. דיגום במקור מים מינראליים – זה דיגום שמאוד מאפיין את אזור הצפון כי מדובר על סביבה שבה קיימים מקורות רבים של מים מינראליים. בעזרת דיגום במקור מים מינראליים ניתן לבצע בדיקות מיקרוביאליות, כימיות ואפילו רדיואקטיביות. אופן הדיגום נקבע לפי החברה המבצעת והוא מחייב הקפדה על סטנדרטים מחמירים של בקרת איכות.

בדיקות של מי נופש, שפכים וקולחים

בדיקות של מי נופש מתבצעות מטבע הדברים בצורה שונה גם באזור הצפון וגם באזורים אחרים בארץ. ראשית, יש לציין שמדובר בבדיקות שמיועדות לאתרי נופש עיקריים אך לאתרים מלאכותיים וטבעיים כאחד. המשמעות היא שניתן לבצע אותם בסביבות תיירותיות או בשמורות טבע. אתרי רחצה טבעיים כוללים למשל חופי רחצה ונחלים המשמשים לנופש, בעוד אתרי רחצה לא טבעיים הם בריכות שחייה, מרחצאות ומקוואות באזור הצפון. רוב אתרי הרחצה הלא טבעיים נמצאים באזור רמת הגולן וטבריה.

שנית, סוג מאגרי מי הנופש שאותם בודקים קובע את אופי הבדיקה. באתרי רחצה טבעיים יש חשש מפני זיהום מעשה ידי אדם, אולם באתרי רחצה לא טבעיים הזיהום עלול להיות מתוך מקורות אורגניים. כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע בכל מקרה של דילמה והתלבטות ולוודא בדיקות מים באופן תקופתי.

לבסוף, באזור הצפון מבצעים לעיתים קרובות בדיקות של שפכים וקולחים. הבדיקות האלה חשובות לטובת תפקוד תקין של מפעלי תעשייה באזור הצפון, שטחי חקלאות ועוד. הבדיקות מבוצעות עם ציוד מיוחד והן בעלות אמינות גבוהה.

עוד כותרות