סיבוכים וסיכונים בהקטנת חזה

חשוב שתכירי את הסיבוכים והסיכונים הכרוכים בניתוח הקטנת חזה, כדי שתדעי למה לצפות ותוכלי לקבל החלטה מושכלת ביחד עם הרופא המטפל

נשים בעלות חזה גדול עלולות לסבול ממגוון בעיות, החל מאי נוחות ותחושת כובד ועד למצבים מורכבים יותר מבחינה תפקודית ורפואית. במקרים כאלו, הפתרון הוא ניתוח להקטנת חזה, כאשר בחלק מן המקרים תיתכן השתתפות מלאה או חלקית מצד קופות החולים וחברות הביטוח במימון הניתוח. אם את מועמדת לניתוח הקטנת חזה, כדאי לדעת שמדובר בהליך כירורגי לכל דבר, הכרוך בסיבוכים וסיכונים.

לאילו סיבוכים וסיכונים יש לצפות?

ניתוח הקטנת חזה אינו נחשב לניתוח מסוכן, אך כמו בכל הליך כירורגי אחר ייתכנו סיבוכים, כאשר חלקם נחשבים לפשוטים וחלקם מורכבים יותר.

לאחר הניתוח, את צפויה לחוש אי נוחות כללית באזור החזה ולעתים גם כאבים, אשר צפויים לחלוף בימים הראשונים. כמו כן, החזרה לפעילות צריכה להיעשות בהדרגה והיא יכולה לארוך גם מעל לחודש. חשוב להיות סבלניים ולהקפיד להישמע להנחיות שקיבלת מהרופא בעת השחרור הביתה.

סיבוך נוסף שיש לצפות לו זו הצלקת על השד היכולה להפריע מבחינה אסתטית. הצלקת תהיה באזור המנותח ובהתאם לשיטת הניתוח שנבחרה. ברוב המקרים צלקות אלו מבשילות עם הזמן ודוהות לאחר כשנה שנתיים.

עוד סיבוך הנחשב לשכיח יחסית בניתוח הקטנת חזה ולמעשה בכל הניתוחים, זה דימום או זיהום. הדימום (המטומה) אמור להיספג בהדרגה ורק במקרים נדירים יש דימום מוגבר המחייב התערבות רפואית. זיהום עלול להיווצר בשל תנאים לא סטריליים ובדרך כלל ניתן למנוע את הופעתו על ידי מתן אנטיביוטיקה לאחר הניתוח.

מלבד סיבוכים אלו ייתכנו סיכונים נוספים הנחשבים למורכבים יותר, וביניהם: עיכוב בריפוי החתכים, נמק של הפטמה או ירידה בתחושה, תוצאה אסימטרית של השדיים, צניחת השדיים לאחר הניתוח ופגיעה ביכולת ההנקה.

 

האם ניתן להפחית את הסיכוי להיווצרות סיבוכים?

התשובה אינה חד משמעית, מכיוון שלכל מטופלת יש נתונים פיזיים שונים ולא תמיד ניתן לצפות מראש מה יקרה במהלך הניתוח או לאחריו. עם זאת, יש מספר פעולות שאפשר לנקוט כדי למזער את הסיכויים לסיבוכים:

  • בחירה ברופא בכיר ובעל ניסיון, שידע להתאים את שיטת הניתוח המתאימה למטופלת ויבצע את ההליך ברמת דיוק גבוהה, בתנאים סטריליים ובידיים מיומנות.
  • פגישת ייעוץ ראשונית לבדיקת התאמתך לניתוח הקטנת חזה ושליחה לבדיקות מקיפות, כולל צילום חזה, אק"ג ותפקודי קרישה.
  • ישנה סבירות גבוהה יותר להופעת סיבוכים מסוימים אצל נשים מעשנות ולכן חשוב להפסיק לעשן לפחות כחודש לפני הניתוח ולהמשיך בכך גם לאחר הניתוח, לתקופה שתיקבע על ידי הרופא.
  • לעדכן את הרופא בכל התרופות ותוספי המזון שאת נוטלת, כדי שהוא יוכל להנחות אותך אילו תרופות להפסיק לקחת לפני הניתוח.
  • למלא אחר הנחיות הרופא בתקופת ההתאוששות, כולל הימנעות ממאמץ פיזי, ולהגיע לביקורת במועד שנקבע.

כאשר הניתוח לא עולה כמתוכנן, ייערכו לעיתים ניתוחים נוספים במטרה לתקן ולשפר את התוצאות, אך לא תמיד זה אפשרי, כך שלעתים המשמעות היא עגמת נפש או השלמה עם מראה השדיים.

עוד כותרות