איך בעל חיים בבית תורם להתפתחות הילד

רבות מדובר על בעלי חיים, על כמה אושר הם מכניסים הביתה, על האהבה הרבה אותה הם מספקים ועל החוויה החיוביות הכללית שהם תורמים לה, אך מה בדבר ראיות אודות תרומה להתפתחות הילד?

בעלי חיים זו ברכה

האם ידעתם שבעל החיים שלכם תורם למערכת החיסונית של הילד? האם ידעתם כי נוכחות בעלי חיים משפרת את היכולות הבין אישיות של הילד? האם ידעתם כי יש לכך ראיות מחקריות?

בעלי חיים תורמים להתפתחות המערכת החיסונית

נוכחותם של בעלי חיים ובעיקר כלבים בשנת החיים הראשונה של הילד עתידה לתרום להתפתחות המערכת החיסונית של הילד. מספר מחקרים שבחנו את הנושא העלו ממצאים מעודדים ומעניינים מאוד. ילדים שגדלו בנוכחות הכלבים הזדקקו לפחות אנטיביוטיקה, לקו פחות בשפעת ומחלות בדרכי הנשימה העליונות ובאופן כללי היו חולים פחות מאשר ילדים שגדלו בלי.

כמובן שצריך גם לסייג ולומר שיהיה מי שיגלה אלרגיה לחתולים, ידבק ממחלות זואונוטיות (בעיקר נכון הדבר כאשר יש היגיינה ירודה וחוסר מודעות) אך באופן כללי נוכחות בעלי חיים חיובית מאוד לבריאות הילדים.

בעלי חיים תורמים לכושר הגופני

בעלי חיים בכלל וכלבים בפרט אוהבים להשתולל ולהשתובב וכחלק ממשחקיהם גם להתרוצץ. זה מחייב את הבעלים ואת הילדים לקחת חלק פעיל ולהוציא את בעלי החיים לטיול ולבלות יותר זמן מחוץ לבית. לכן, בעיקר בתקופה זו בה נדבקים הזאטוטים למסך יותר ויותר דרושות סיבות טובות להוציא אותם החוצה אל האוויר הפתוח ואל פעילות גופנית נוספת ובעל חיים הוא דרך נהדרת לעשות זאת.

בעלי חיים תורמים להתפתחות האישית והחברתית של הילד

אם לא די במערכת חיסונית חזקה יותר ואתם רוצים עוד הסבר משכנע מדוע לאמץ בעלי חיים אז כדאי לקחת בחשבון את ההשפעות החברתיות שיש לבעלי חיים על ילדים. אינספור תצפיות ומחקרי עוקבה גילו כי ילדים ששהו במחיצת בעלי חיים בביתם גילו ביטחון עצמי יותר מחבריהם לספסל הגן ואף יצרו קשרים חברתיים ביתר קלות. יתר על כן, אותם ילדים גם נהנו מפופולאריות גדולה יותר בקרב חבריהם.

בפן האישי, ילדים נוטים לגלות יותר אחריות כאשר הם גדלים במחיצת בעלי חיים. הם רואים את הדאגה של הוריהם ואחיהם ולומדים מכך, מבינים אמפתיה ודאגה לזולת מהי וכמובן מהי אהבה ללא תמורה.

בעלי חיים זקוקים גם להשגחת מבוגר

אם החלטתם לאמץ בעל חיים על מנת לתרום להתפתחות הגופנית והקוגניטיבית של הילד זכרו כי זה לא פותר אתכם מאחריות ומביצוע פעולות מעשיות.

ילדים לא צריכים לנקות את הצואה של בעלי החיים מאחר וזו מסוכנת עבורם, בעיקר בשנות חייהם הראשונות של הילדים בהם מערכת החיסון שלהם אינה בשלה דיה להתמודד עם חיידקים עיקשים.

יתרה מכך, ישנם בעלי חיים עם אופי אגרסיבי ותוקפני שלא צריכים להיות בחברת ילדים, ובטח אם קורה הדבר ללא השגחה. כאשר אתם חושדים שבעל החיים שלכם אינו מגלה סובלנות כלפי הילד אז אל תבדקו גבולות ואל תתנו לילד להישאר לבד וללא השגחה עם בעל החיים.

המאמר נכתב באדיבותה של ד"ר גלי מיכאלי –  בעלת מרפאה וטרינרית בחיפה ובטירת הכרמל

עוד כותרות