שוק איכרים כמנוע כלכלי והדוגמא של אמיר יקותיאל

שוקי האיכרים מתפשטים בישראל * אחרי תל אביב הם מגיעים למקומות נוספים ברחבי ישראל והופכים את הסביבה לרווחית יותר

כל ישראלי שהיה נוסע בשנות ה-90 לניו יורק מכיר בוודאי את אותם שווקי איכרים שהיו פושטים על העיר מדי סוף שבוע. איכרים מרחבי מדינת ניו יורק היו מגיעים כדי למכור את תוצרתם לתושבי העיר ולתיירים הרבים שפקדו את מנהטן. הסחורה הייתה משובחת במיוחד, והמחירים, אמנם היו גבוהים במקצת מהמקובל, אבל עבור תושבי העיר היה מדובר בהתגשמות של חלום.

לפני מספר שנים המהפכה הגיעה לישראל ביוזמתה של מיכל אנסקי. שוק האיכרים הראשון נפתח בנמל תל אביב והפך מיד לאטרקציה קולינרית של ממש. השוק הומה אדם בסופי שבוע והתוצרת החקלאית הנמכרת בו מעוררת את בלוטות הטעם לפעול. אלא שקרה דבר נוסף עם ההגעה של השוק, נמל תל אביב פתאום התעורר לחיים, מדובר, אם תרצו, באטרקציה שמושכת קהל לסביבה, כך, עבור משפחות רבות הבילוי שנאחז באטרקציה בנמל הפך להיות אטרקטיבי במיוחד. במקומות אחרים בארץ הבינו את הדבר וכך תכנון של מיזמים עתידיים כולל בחובו במקרים רבים גם שוק איכרים שיצליח להביא למקום קהל איכותי והטרוגני ממש כמו במקרה של אמיר יקותיאל (למידע נוסף) במיזם החדש שהוא בונה בהוד השרון.

תהליך ההתפשטות

שוק האיכרים בתל אביב היה רק המתאבן שלפני הארוחה, במהרה החלו לצוץ שווקי איכרים במקומות רבים בארץ, חלקם מצד יזמים שהבינו את הפוטנציאל העסקי העצום וכמובן את הדרישה מצד החקלאים. צריך להבין, המצב של החקלאים בישראל הורע במיוחד בשנים האחרונות, מזג האוויר הלא יציב, מסים שונים ובעיקר חוסר הצלחה של המדינה לעזור להם הפכו את המקצוע לכזה שנעלם אט אט. הפריחה של שוק האיכרים הביאה בצידה פרנסה נוספת לחקלאים רבים שמוצאים מקום נוסף בו הם יכולים למכור את תוצרתם ללא פערי התיווך המוגזמים של רשתות השיווק הגדולות. כך אנחנו עדים לניצחון של שלושת המשתנים במשוואה, יזמי שוק האיכרים מפתחים את השוק ורואים איך הדוכנים מניבים להם כסף. החקלאים כמובן מקבלים עוד אפיק לפרנסה וקהל הקונים, הווה אומר אנחנו, מקבל עוד אטרקציה שלא הייתה קיימת עבורם לפני כן.

האלמנט הרביעי

כאמור, האלמנט הנוסף למשוואה היא התרומה הבלתי נדלית לעסקים סמוכים של שוק האיכרים. את הדבר הזה הבינו יזמים רבים וכך למשל במתחם המסחר והמשרדים שמקימה חברת א.מ.י בראשות אמיר יקותיאל בהוד השרון מתעתד להיות שוק איכרים. אמיר יקותיאל הבין מה שיזמים רבים מנסים לעשות, מקור משיכה של שוק כזה יכול להועיל מאוד לכל הסביבה העסקית שמסביבי ולהקפיץ את המכירות במידה ניכרת. גם הקהל שמגיע לשוק מאופיין במדד סוציואקונומי גבוה וכך בעצם ההצלחה של הפרויקט כמעט מובטחת עוד לפני שבכלל קרם עור וגידים.

עוד כותרות