דירה או מגרשים למכירה בצפון: מהו מסלול ההשקעה הטוב ביותר?

ההשקעה בנדל"ן הינה השקעה יציבה ומניבה, המיועדת, בין השאר, למי שרוצה להשקיע "טוב", אבל מבלי "לשחק" בבורסה. בניגוד לעליות שערי מניות, אגרות חוב ורכיבי השקעה דומים, הדורשים ממחזיק תיק ההשקעות מעקב מתמיד, דריכות ואצבע על הדופק ברמה של מספר פעמים ביום, על מנת לא להחמיץ הזדמנות, השקעות בנדל"ן נחשבות להשקעות איטיות, המושפעות ממגמות הפועלות באיטיות, ורק לעיתים רחוקות אתם עלולים לחוות בהן התפרצות היסטריה המונית, נפילות שערים חדות וכד'. יחד עם זאת, צורת ההשקעה – רכישת דירה או מגרש, וצורת קבלת התשואה (כשכ"ד, מכירה לאחר גידול בביקוש) כבר תלויות במשקיע עצמו, בהעדפותיו ובנתונים מסוימים המיוחדים לו.

רכישת מגרשים למכירה בצפון

בתחום מגרשים למכירה בצפון, או בכל חלק אחר של הארץ, ניתן לראות כמה סוגי השקעה. הראשון בהם, הוא רכישת מגרש המיועד לבניה, וכאן, מתפצלים המשקיעים לשניים: אלה הבונים עליו בית למגוריהם, ואלה המרימים פרויקט בניה ולאחר שהבית עומד על תילו – מוכרים אותו ברווח נאה. הסוג השני הוא רכישה של מגרשים למכירה בצפון במחירים נמוכים יחסית לקרקע חקלאית שאיננה מסווגת כיום כמיועדת לבניה או למגורים, החזקה בה עד להפשרתה, ואז, מכירתה, עם עליית הביקוש לקרקעות זמינות למגורים באזור, בתשואה של מאות אחוזים.

רכישת דירות לצורך השקעה

תשואה מרכישת דירה לצורך השקעה, אף היא יכולה להגיע במספר דרכים. הראשונה בהן, היא רכישת דירה במחיר נמוך באזור העתיד לעבור פיתוח (למשל, דרום תל אביב). לפעמים, הדירות באזורים אלה אינן ראויות למגורים או מצריכות השקעה גדולה כדי להפכן לראויות למגורים, כך שלכאורה, למשקיע לא משתלם להשכיר אותן עד לעליית ערך הנדל"ן באזור. במקרה כזה, יש לחשב את העלויות הכוללות על הדירה (כולל התשלומים השוטפים לרשויות, כמו ארנונה) למול הרווח העתידי המשוער, ולחשב האם הרכישה הספציפית משתלמת. הדרך השנייה, היא רכישת דירה לצורך השכרתה בשכר חודשי. כאן, מדובר בהכנסה שוטפת, האמורה להיות קבועה ויציבה. אבל, כמו בכל דבר בחיים, אין טוב בלי רע, וה"רע" במקרה זה, עלול להיות מגולם במספר אופנים: הטרחה וכאב האש הכרוכים במעמדו המשפטי ובהתחייבויותיו של "בעל דירה" מול שוכרי הדירה, ירידות במחירי הדירות המושכרות השני מסוימות ובאזור ספציפי, ניסיונות לגרום לכך כי הדירה לא תעמוד ריקה ולו יום אחד (כי כל יום שווה כסף כשאתה בעליה של דירה מושכרת), סינון השוכרים, נפילה על שוכרים הגורמים נזקים לדירה (או "סתם" לא משלמים את שכר הדירה במועדו) וכן הלאה.

 

לסיכום

רכישת נדל"ן לצורך השקעה היא ערוץ השקעה לגיטימי ומוכר, אבל הוא איננו מתאי לכל משקיע ובכל מצב. בחנו כל השקעה מסוג כזה על פי התאמתה לכם והשלכותיה באופן ספציפי, ואל תשללו (או תקבלו) החלטה להשקיע, מבלי לבחון את הדברים לעומק.

עוד כותרות