כמה חיזבאללה מושפע ממה שהוא ראה במבצע צוק איתן?

לא מעט פעמים, שמענו פוליטיקאים מתבטאים במהלך מבצע "צוק איתן" כי עיניהם של דעאש וחיזבאללה מופנות לישראל ופעולה לא נחושה עשויה לפגוע בהרתעה הישראלית. ובכן, על פניו מדובר על אמרה שהיא שטחית לגמרי ויש לקחת בחשבון עוד מספר דברים ולנתח דברים לעומקם של עניין כדי להבין עד כמה חיזבאללה מושפע ממה שהוא ראה במבצע צוק איתן.

ראשית, יש לזכור כי למרות תחושת החמיצות בציבור הישראלי, אין תחושת דיכאון כללי כפי שהייתה לאחר מלחמת לבנון ה-2 שרבים זוכרים אותה ככישלון ישראלי או לפחות החמצת הזדמנות. כיום, 8 שנים אחרי המלחמה דברים כבר נראים אחרת. השקט שעל הגבול מחזיק מעמד, ייתכן מאוד לאור ההרתעה ההדדית שנוצרה לאחר המלחמה, שכן כפרי דרום לבנון השיעים שהיו בשליטת ארגון חיזבאללה נחרבו וכך גם רובע הדאחייה בביירות וכן גם לארגון היו מאות הרוגים בקרבות עם צה"ל.

כעת, התרחש מבצע צוק איתן בו ללא ספק הייתה תחושה כי ההנהגה הישראלית עושה הכל כדי להימנע מכניסה קרקעית לרצועת עזה וכך גם ככל הנראה חמאס התנהג עד שהיה כל כך בטוח בעצמו וניסה להוציא את הפיגוע בסמוך לקיבוץ סופה. יום לאחר מכן נכנס צה"ל קרקעית לרצועה על מנת להשמיד את איום המנהרות.

נכון שהמהלך לא היה נרחב, אך עוצמת האש שהפעיל צה"ל, היכולות הגבוהות שגילו הכוחות הלוחמים בשטח הביאו למצב גם כן של מאות מחבלים הרוגים בקרב ארגון חמאס, למרות המחיר של למעלה משישים חיילים הרוגים ועוד מספר אזרחים. כך שבקרבות הקרקעיים למרות מספר תקריות קשות ידו של צה"ל הייתה על העליונה.

פרט לכך, גם בהוצאות הפיגועים של חמאס, רובם ככולם סוכלו על ידי צה"ל אחד אחרי השני: חיסול חוליית הקומנדו הימי, חיסול חוליות שיצאו דרך המנהרות (חלקן אכן הצליחו לפגוע בכוחות צה"ל), הפלת מזל"טים ששיגר חמאס ובפועל כל פעולה יצירתית שניסה להוציא אל הפועל.

כמובן, שגם איום הרקטות הפך כמעט ללא משמעותי במיוחד בעומק ישראל בעיקר בגלל מערכת כיפת ברזל מה שאפשר המשך שגרה גם בזמן לחימה. פרט לכך, הצפי היה שהחברה הישראלית תשבר מהר מאוד וגם זה לא קרה, הציבור גילה חוסן ואורך רוח וגיבה את צה"ל לאורך כל המבצע ואף תמך בהרחבתו.

מבחינת חיזבאללה, דברים אלו כמובן נלקחים בחשבון. חשוב לזכור, כי חיזבאללה כיום לוקח חלק פעיל במלחמת האזרחים בסוריה ועשרות מאנשיו נהרגים שם מידי חודש. פרט לכך, גם בתוך לבנון יש כבר ניצנים של לחימה מול ארגון דעאש, שם הקרבות הן עד האיש האחרון. כך, שכרגע חיזבאללה גם אם היה רוצה להיכנס לעימות עם ישראל אינו יכול לעשות זאת. ואם וכאשר, כמובן שכדאי להיות מוכנים, שכן עימות עם חיזבאללה יהיה שונה מהותית מהעימות מול מאס.

עוד כותרות