האם חיזבאללה בונה תשתית מנהרות בצפון?

מבצע צוק איתן, החדיר לתודעה הישראלית את בעיית המנהרות ההתקפיות שאותן יכול לחפור ארגון טרור. ללא ספק, העובדה כי במשך כמה שנים הצליח ארגון חמאס לחפור 14 מנהרות התקפיות לשטח ישראל על מנת לבצע פיגועים זוהי עובדה מטרידה. העובדה שחמאס גם עשה שימוש באותן מנהרות ובחלק מהמקרים אף הצליח לפגוע בחיילי צה"ל מראה כי זהו איום שאין לקל בו ראש כלל וכלל.

איום המנהרות כלל אינו היה חדש לצה"ל שכן כבר לפני כעשור חפר חמאס מספר מנהרות תופת ואף ביצע מהם פיגועים שגבו חיי חיילים וחשוב לזכור כי גלעד שליט לדוגמא נחטף על ידי חוליה שיצא ממנהרה באזור כרם שלום. עם זאת, עד כה מסיבות כאלו ואחרו לא פיתחה מדינת ישראל את האמצעים המתאימים על מנת לזהות חפירה של מנהרות בזמן אמת ואיתור המנהרות התבסס בעיקר על תמיכה מודיעינית וכן גם בסופו של דבר על הנוכחות בשטח של צה"ל שאיתרה גם מנהרות שלא ידעו עליהם.

גם במהלך השנה האחרונה, חשף צה"ל פירים של מנהרות בשטח ישראל, כדוגמת הפיר שנחשף לפני כחצי שנה באזור עין השלושה כך שאיום זה לפחות בזירה הדרומית לא היה חדש לצה"ל.

כמובן שבאופן ישיר עולה השאלה, האם לאור העובדה שחמאס חפר מנהרות לשטח ישראל גם לחיזבאללה יש תשתית שכזאת. ובכן, התשובה לכך עשויה להיות חיובית ויש לכך מספר רמזים חשובים שצריכים לשים אליהם לב וכמובן שעל צה"ל והממשלה להיות ערים לכך.

ראשית, תושבי עוטף עזה במשך זמן רב התלוננו כי חופרים להם מתחת לרגליים והם שומעים רעשים של חפירה. לדבר זה התייחסו בעיקר בלגלוג ותמיהה ויש אנשים שטענו כי הציעו להם לקחת כדורים הרגעה שכן הכל בראש שלהם. תלונות דומות ניתן לשמוע גם מתושבי אזור הצפון שחיים על אזור הגבול עם לבנון.

בנוסף לכך, במהלך מלחמת לבנון השנייה נחשפו "שמורות הטבע" אותן בנה חיזבאללה שרובן הגדול היו מנהרות הגנתיות בתווך התת קרקעי שאפשרו למחבלי חיזבאללה לנוע מנקודה אחת לשנייה ולהפתיע את חיילי צה"ל. בתחום חפירת המנהרות לחיזבאללה יש ניסיון וכמובן שאין להם בעיה של מימון שמגיע מאיראן וכן גם מומחים באיראן לתחום או בעיה של אספקת מלט.

עוד דבר שעשוי להגביר את הסיכויים שאכן לחיזבאללה יש מספר מנהרות התקפיות מתרכז בעובדה כי חשוב מאוד לשמוע את דברי נסראללה, שלרוב הוא מתכוון למה שהוא אומר ואין להקל בהם ראש (גם אם מדובר על חודה- שהינה טקטיקה של המוסלמים השיעים לגרום לאויביהם לשפוט את מצבם באופן לא מציאותי). לא פעם, אמר נסראללה כי בעימות הבא עם ישראל חיזבאללה יכבוש מישראל את אזור הגליל.

ייתכן, כי נסראללה אינו התכוון כי בפועל אכן יכבוש את אזור הגליל, אלא יבצע חדירות התקפיות למספר יישובים, ואיך זה יתבצע? כמובן שעל ידי מנהרות.

כל שלסיכומו של עניין, ייתכן מאוד כי ברשות חיזבאללה מנהרות התקפיות לשטח ישראל וכמובן שלאפשרות זאת יש להתכונן.

עוד כותרות