פרשנות: אסד טוב לישראל

אסד כבר לא מסוכן לישראל

נשיא סוריה בשאר אל אסד חושב שהוא בשליטה, אך הוא לחלוטין לא מודע לבעיות שלו. למה ישראל לא צריכה לדאוג?

מלחמת האזרחים בסוריה נמשכת כבר קרוב לארבע שנים ונראה כי היא רחוקה מלהסתיים. הקרבות בסוריה עקובים מדם, אזרחים תמימים, ילדים, נשים וזקנים נרצחים על ימין ועל שמאל ונדמה כי אבדה שם השליטה. היחיד שחושב שהנשיא בשאר אל אסד שולט במצב הוא, למעשה, אסד עצמו. לעיתים נדמה כי הוא שרוי בחוסר מודעות עצמית כה גדול עד שהאשליה שלו גורמת לו לחוש בלתי מנוצח ובלתי פגיע. חוסר המודעות הזה הוא יתרון גדול מאוד מבחינת ישראל.

מהם הנקודות שכל כך מחלישות את בשאר אל אסד?

נדמיין תרחיש. הנשיא אסד מנצח את המורדים בסוריה והשקט (התעשייתי, כנראה) במדינה שב אל כנו. כמו בהתחלה, כך גם עכשיו, אסד בטוח שהוא השליט הגדול, הכל יכול והבלתי מנוצח. אך גם אם יקרה כזה דבר, אין לישראל הרבה מה לחשוש מפני הרודן הסורי. למעשה, המציאות מוכיחה כי מצבו של אסד בכי רע, גם במידה וינצח את המורדים. למשל, מבחינת התחמושת שלו. הציוד בו צבא אסד משתמש הוא מיושן וארכאי, גם לפני מלחמת האזרחים. לסוריה אין תחמושת מתקדמת ומצבה עקב המלחמה רק הולך ומחמיר בנושא הזה. כך שללא ספק מבחינה זו ישראל גוברת עליה פי כמה מונים.

מעבר לכך, התדמית של הנשיא אסד בעולם ניזוקה קשות עקב המלחמה. תמונות האזרחים הטבוחים שפורסמו לא אחת בתקשורת גרמו לו נזק תדמיתי עצום ובצדק. הדיווחים על כך שאסד השתמש בנשק כימי כלפי אזרחי המדינה שלו זעזעו קשות את התקשורת העולמית וגרמו לדה- לגיטימציה כלפי אסד, שהחלישה את מעמדו בעולם. מנהיגי העולם אינם נותנים בו אמון כיוון שגם הם כבר רואים בו מגלומן חסר תקנה, בגלל חוסר המודעות המשווע שלו לעצמו.

סיבות אלו ועוד הופכות את אסד לבלתי מזיק עבור מדינת ישראל ואל לנו לחשוש מפני לחימה אפשרית מולו. אסד פשוט אינו חזק מספיק.

עוד כותרות